Spis treści
  1. Brexit a transport – jak zmieniły się zasady przewozu towarów?
  2. Odprawy celne po brexicie
  3. Podstawowe konsekwencje brexitu w obszarze VAT
  4. Koszty transportu po brexicie
  5. Zmiany w transporcie po brexicie – największe wyzwania dla firm transportowych
  6. Przyszłość transportu po brexicie – wyzwania dla UE i Wielkiej Brytanii
  7. Transport ciężarowy do i z Wielkiej Brytanii – sprawdź naszą ofertę

Brexit a transport z UE

Wielka Brytania wyszła z Unii Europejskiej w 31 stycznia 2020 roku. Opuszczenie wspólnoty wiązało się z licznymi konsekwencjami dla gospodarki. Zmiany w regulacjach wpłynęły również na sektor logistyczny i transportowy. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak nowe zasady obowiązujące w transporcie między Wielką Brytanią a Unią Europejską przekładają się na czas dostaw i formalności celne.

Brexit a transport – jak zmieniły się zasady przewozu towarów?

Wielka Brytania zdecydowała się na brexit po 47 latach przynależności do UE. Procedury związane z opuszczeniem wspólnoty spowodowały liczne komplikacje dla pozostałych członków, w tym również dla Polski.

Brexit oznaczał przede wszystkim:

  • koniec swobodnego przepływu towarów,
  • wprowadzenie odpraw celnych,
  • wydłużenie czasu dostaw ze względu na kontrole graniczne i formalności administracyjne.

Nowe regulacje wpłynęły na koszty transportu, obciążając przewoźników, eksporterów i importerów.

Odprawy celne po brexicie

Najważniejszą zmianą po brexicie jest konieczność przejścia towarów przez odprawę celną. W obrębie UE zasady wymiany towarów zostały znacząco uproszczone, dzięki wprowadzeniu ujednoliconych stawek celnych i zniesieniu cła na granicach wewnętrznych. Wielka Brytania opuściła unię celną UE pod koniec okresu przejściowego po brexicie. Obecnie handel między Wielką Brytanią a UE jest obecnie regulowany przez Umowę o handlu i współpracy (TCA).

Formalności celne po brexicie są bardziej skomplikowane. Firma transportowa musi wypełnić szczegółową deklarację celną, na podstawie której oblicza się cło i akcyzę. Nowe wymagania dotyczą również kierowców poruszających się po Wielkiej Brytanii, którzy powinni posiadać:

  • międzynarodowe prawo jazdy,
  • paszport (zalecana ważność minimum 6 miesięcy),
  • Brytyjskie Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej Kierowcy (wymagane przy realizacji transportu w UK),
  • dokumentację transportową sporządzoną w języku angielskim,
  • deklarację bezpieczeństwa i ochrony (EXS i ENS).

Ponadto każda firma zajmująca się spedycją i transportem do Anglii musi posiadać numer EORI, a wjazd do hrabstwa Kent (obszar obejmujący Eurotunel i port w Dover) wymaga specjalnej przepustki Kent Access Permit (KAP).

Podstawowe konsekwencje brexitu w obszarze VAT

Brexit wpłynął znacząco na przepisy dotyczące podatku VAT. Od 1 stycznia 2021 roku, Wielka Brytania (z wyjątkiem Irlandii Północnej) nie podlega przepisom UE w dziedzinie VAT, co oznacza, że transakcje z tym krajem podlegają innym zasadom niż dotychczasowe transakcje wewnątrzwspólnotowe. Najważniejsze konsekwencje brexitu w obszarze VAT to:

  • Import i eksport towarów – towary przemieszczane między Wielką Brytanią a krajami UE są traktowane jako import lub eksport, a nie jako wewnątrzwspólnotowe transfer towarów. Z tego powodu konieczne jest stosowanie procedur celnych i rozliczanie podatku VAT od importu.
  • Brak możliwości stosowania procedury VAT OSS – przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii nie mogą korzystać z procedury VAT OSS (One Stop Shop) w celu rozliczania VAT od sprzedaży towarów i usług konsumentom w UE.
  • Rejestracja do VAT w krajach UE – przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, którzy sprzedają towary lub usługi konsumentom w UE, mogą być zobowiązani do rejestracji do VAT w poszczególnych krajach członkowskich.

Więcej informacji na temat konsekwencji brexitu w obszarze VAT można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

Koszty transportu po brexicie

W wyniku brexitu koszty transportu z UE do Wielkiej Brytanii uległy znacznemu zwiększeniu. Firmy transportowe i logistyczne, a w konsekwencji również konsumenci, muszą mierzyć się z szeregiem formalności i opłat. Najważniejsze czynniki zwiększające koszty transportu to:

  • Opłaty celne – towary wwożone do Wielkiej Brytanii mogą być obciążone cłem, co znacząco podnosi koszt importu.
  • Dokumentacja celna – przygotowanie dokumentów celnych to dodatkowy koszt, często wymagający specjalistycznej wiedzy i usług doradcy celnego.
  • Koszty magazynowania – wydłużone kontrole graniczne mogą skutkować koniecznością tymczasowego składowania towarów, co generuje koszty.
  • Systemy informatyczne – dostosowanie systemów IT do nowych procedur celnych to inwestycja, która może być kosztowna, szczególnie dla mniejszych firm.
  • Personel – obsługa bardziej skomplikowanych przewozów może wymagać zatrudnienia kolejnych osób.
  • Wahania kursów walut – zmiany kursów funta mogą wpływać na koszty transportu, szczególnie w przypadku transakcji międzynarodowych.
  • Czas – wydłużony czas transportu przekłada się na większy koszt usługi.

Wszystkie te czynniki wpływają na wzrost kosztów transportu, które ostatecznie są przerzucane na konsumentów. W efekcie, ceny towarów importowanych z Wielkiej Brytanii mogą być wyższe niż przed brexitem.

Zmiany w transporcie po brexicie – największe wyzwania dla firm transportowych

Po brexicie branża transportowa napotkała szereg wyzwań, z których największymi są problemy na granicach – korki, długie oczekiwanie na kontrole celne i wprowadzenie nowych procedur administracyjnych.

Aby poradzić sobie z tymi trudnościami, firmy transportowe zaczęły szukać rozwiązań, takich jak korzystanie z magazynów w Wielkiej Brytanii, które pozwalają na skrócenie czasu oczekiwania na odprawy. Zmiana tras transportu, np. omijanie najbardziej obciążonych punktów granicznych, stanowi kolejną strategię na zmniejszenie opóźnień i poprawę płynności dostaw. Dostosowanie się do nowej rzeczywistości wymaga inwestycji w technologie, lepsze planowanie tras oraz współpracy z lokalnymi partnerami logistycznymi.

„W Sawpol dokładamy wszelkich starań, aby zminimalizować negatywne skutki brexitu. Dzięki elastycznemu podejściu i dostosowaniu do zmieniających się przepisów jesteśmy w stanie utrzymać płynność dostaw, zapewniając terminowość i bezpieczeństwo przewozu towarów” – Aneta Bafia, spedytor międzynarodowy w Sawpol

Przyszłość transportu po brexicie – wyzwania dla UE i Wielkiej Brytanii

Sytuacja w transporcie po brexicie może jeszcze ulec zmianie. Zarówno UE, jak i Wielka Brytania są otwarte na negocjacje i zawieranie nowych umów handlowych, które mogą złagodzić niektóre z obecnych utrudnień, takich jak opóźnienia na granicach, dodatkowe opłaty celne czy skomplikowane procedury administracyjne.

W przyszłości możliwe jest uproszczenie procedur celnych i wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań, które poprawią płynność transportu. W miarę jak firmy dostosują się do nowych regulacji, sytuacja w branży się stabilizuje, co korzystnie wpływa na efektywność procesów logistycznych.

W dłuższym okresie Polska i UE mogą zyskać na tych zmianach, zwłaszcza dzięki wzrostowi znaczenia nowych rynków oraz alternatywnych tras transportowych, które staną się bardziej konkurencyjne w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.

Transport ciężarowy do i z Wielkiej Brytanii – sprawdź naszą ofertę

Nasza firma od 2004 roku organizuje transport towarów jak i transport maszyn na terenie całej Europy, w tym również do i z Wielkiej Brytanii.

Dzięki doświadczeniu i elastyczności możemy z powodzeniem dostosować nasze usługi spedycyjne do zmieniających się regulacji związanych z brexitem. Zachęcamy do kontaktu, aby omówić szczegóły współpracy i znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

 

ikona wysyłki formularza kontaktowego do wyceny transportu

ikona darmowej wyceny transportu towarowego

 

Zobacz też:

Transport niskopodwoziowy/tiefbett

 Opublikowano 29 maj 2025 r.

Świadczymy transport międzynarodowy dowolnymi naczepami typu: