Czym jest transport ciężarowy?

Transport ciężarowy to przemieszczanie towarów (ładunków) przy pomocy pojazdów samochodowych, głównie ciężarówek i busów. Może to być przewóz towarów z hurtowni do sklepu, ale też transport materiałów na budowę albo wysyłka mebli do innego kraju. Jeśli coś jest wożone samochodem i waży więcej niż to, co wejdzie do bagażnika osobówki - to właśnie mamy do czynienia z transportem ciężarowym.

Ale ważne: to nie tylko ciężarówka i kierowca. Transport ciężarowy to cały system. Są tu firmy spedycyjne, które organizują przewozy, centra logistyczne, które magazynują towar, spedytorzy, którzy planują trasy, systemy śledzenia, kierowcy, dyspozytorzy… Można śmiało powiedzieć, że to branża, w której wiele elementów musi współdziałać razem jak dobrze naoliwiona maszyna.

transport ciężarowy

Dlaczego transport ciężarowy jest taki ważny?

Wyobraź sobie, że gospodarka to organizm, a transport ciężarowy to… żyły i arterie, które tą gospodarką pulsują. Bez sprawnego przewozu towarów żadna fabryka, żaden sklep czy magazyn nie działałby poprawnie. Transport ciężarowy łączy producentów z konsumentami i rynkami zagranicznymi.

W Polsce transport drogowy ma szczególnie ważną rolę. Po pierwsze - nasz kraj leży w samym środku Europy. To sprawia, że przez Polskę przechodzą główne szlaki handlowe między Niemcami, Czechami, Skandynawią, a Ukrainą i dalej - Azją. Każdego dnia po naszych drogach jeżdżą tysiące ciężarówek, nie tylko z Polski, ale też z innych krajów, bo jesteśmy takim europejskim „logistycznym skrzyżowaniem”.

Po drugie - Polska ma bardzo silną branżę TSL (transport, spedycja, logistyka). W praktyce oznacza to, że mamy bardzo dużo firm transportowych, które nie tylko wożą rzeczy po kraju, ale też obsługują ogromną część przewozów międzynarodowych w Europie. Co ciekawe co czwarta ciężarówka jadąca między Niemcami a Francją to pojazd z polskimi tablicami? W tej branży jesteśmy naprawdę potęgą.

Po trzecie - transport ciężarowy umożliwia funkcjonowanie pozostałych branż. Nie ma znaczenia, czy mówimy o rolnictwie, przemyśle, handlu, budownictwie, czy e‑commerce. Wszystko musi być gdzieś przewiezione - od surowca do fabryki, potem z fabryki do magazynu, z magazynu do sklepu albo bezpośrednio do klienta. To właśnie ciężarówki są odpowiedzialne za dostarczanie towarów do odbiorcy.

Nie możemy też zapomnieć o sytuacjach kryzysowych. W czasie pandemii COVID‑19 to właśnie transport drogowy umożliwiał dostawy maseczek, sprzętu medycznego, żywności i innych rzeczy pierwszej potrzeby. A po wybuchu wojny w Ukrainie - to on zapewniał ciągłość dostaw do pogrążonych w chaosie regionów. Takie sytuacje pokazują, że bez sprawnie działającego transportu ciężarowego kraj może dosłownie stanąć.

Warto też wspomnieć o elastyczności tego rodzaju transportu. Kolej i lotnictwo też są ważne, ale nie wszędzie dojadą. „Ciężarówki są jak woda - dojadą wszędzie tam, gdzie da się przejechać. Do najmniejszej wsi, do małej firmy w górach czy do nowo otwartego sklepu w środku miasta.” - mówi spedytor firmy Sawpol Eu-transport
Co ważne, mogą działać w systemie „just in time” - czyli na czas, bez potrzeby składowania wielkich zapasów. A to dziś podstawa efektywnej gospodarki.

Krótko mówiąc transport ciężarowy jest niewidoczną, ale absolutnie kluczową siłą napędową całej gospodarki. Bez niego nie działa nic. I chociaż często widzimy tylko „korki przez tiry”, to warto spojrzeć szerzej - te pojazdy naprawdę budują naszą codzienność.

Wpływ transportu ciężarowego na gospodarkę, zatrudnienie i eksport

Transport ciężarowy to jeden z fundamentów polskiej gospodarki. To nie jest jakaś poboczna branża - to jeden z głównych graczy, jeśli chodzi o wpływ na rozwój kraju. Szacuje się, że sam transport drogowy towarów generuje około 6-7% polskiego PKB, a jeśli dodamy do tego całą branżę logistyczną i magazynową, to udział ten robi się jeszcze większy.

Transport ciężarowy odpowiada też za olbrzymią część eksportu - polskie firmy przewożą ponad 85% towarów wysyłanych za granicę drogą lądową. To oznacza, że jesteśmy nie tylko dużym producentem, ale też sprawnie i szybko dostarczamy produkty na europejskie rynki. Do tego dochodzą podatki - branża transportowa wpłaca do budżetu państwa miliardy złotych rocznie, co przekłada się na finansowanie różnych usług publicznych, jak szkoły, drogi czy ochrona zdrowia.

Warto też zwrócić uwagę na miejsca pracy. W sektorze transportu i logistyki pracuje już dobrze ponad milion ludzi, a tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat przybyło kilkaset tysięcy nowych etatów. I nie chodzi tu tylko o kierowców - pracę znajdują także spedytorzy, logistycy, mechanicy, magazynierzy czy specjaliści od IT w logistyce.

Transport ciężarowy ma też ogromny wpływ na inwestycje w infrastrukturę i technologię. Firmy transportowe regularnie inwestują w nowe pojazdy, systemy zarządzania flotą, a także w rozwój zaplecza logistycznego. To napędza inne sektory gospodarki - jak przemysł motoryzacyjny, usługi serwisowe, budownictwo czy nowe technologie.

Poniżej przedstawiamy wykres przedstawiający udział procentowy danych branż w transporcie ciężarowym.

rodzaj przewożonych towarów w transporcie

Polska na arenie międzynarodowego transportu ciężarowego

Polskie firmy transportowe to dziś jedni z liderów w Europie. Obsługują ogromną część międzynarodowych przewozów, nie tylko wożąc towary z Polski, ale też między innymi krajami – na przykład z Niemiec do Francji. Z roku na rok ich udział w rynku rośnie, a dzięki dobrej organizacji, konkurencyjnym cenom i solidnym kierowcom.

To pokazuje, że polskie firmy transportowe są bardzo silne i konkurencyjne w całej Europie.

Wyzwania na drodze - infrastruktura, emisje, kierowcy

Jednak nie wszystko działa tak idealnie. Branża transportu drogowego mierzy się m.in. z:

  • Słabą infrastrukturą w niektórych regionach, co powoduje korki, wydłużony czas jazdy i w efekcie wyższe koszty.
  • Coraz wyższymi kosztami paliwa i skomplikowanymi regulacjami emisji, wymagającymi inwestycji w droższe, ekologiczne pojazdy.
  • Brakiem kierowców - ponieważ zawód ten jest dość trudny i wymagający, a chętnych coraz mniej.

Co dalej? Trendy i perspektywy

Branża choć zmaga się z wieloma trudnościami już dziś patrzy w przyszłość. Transport ciężarowy w Polsce szybko się zmienia i idzie z duchem czasu. Coraz większy nacisk kładzie się na ekologię, cyfryzację i automatyzację. Firmy inwestują w nowoczesne technologie - systemy GPS, zarządzanie flotą, a nawet pojazdy elektryczne i wodorowe. Coraz bardziej popularny staje się też transport kombinowany, czyli łączenie ciężarówek z koleją czy statkami. Wszystko zmierza w kierunku bardziej zrównoważonego i inteligentnego transportu, który będzie nie tylko szybki, ale i przyjazny środowisku.

transport ciężarowy

Sawpol sprawdzony partner w transporcie drogowym

Jako firma z wieloletnim stażem oferujemy Klientom szeroką gamę usług transportowych oraz usług spedycyjnych. Wykonujemy zlecenia:

- transportu drobnicowego LTL - w doładunku,

- transportu całopojazdowego FTL,

- transportu niskopodwoziowego (specjalistycznego)

- transportu ekspresowego, na terenie niemal każdego kraju Europy, w tym Skandynawii (również do i z krajów nie należących do UE).

Wykonujemy przewozy towarów na paletach, długich ponadwymiarowych ładunków czy transport wszelakich maszyn - w zależności od potrzeb odpowiednio dostosowując środek transportu oraz służąc radą na każdym etapie realizacji usługi.

Porady dla klientów

Jak przygotować towar do transportu?

Właściwe zabezpieczenie ładunku do transportu to rzecz pierwszorzędna. Aby zabezpieczyć ładunek do transportu, należy:

  • Użyć odpowiednich opakowań - solidne kartony, skrzynie, palety itp., dostosowane do rodzaju ładunku.
  • Zabezpieczyć ładunek wewnątrz opakowania - użyj folii bąbelkowej, przekładek, wypełniaczy.
  • Oznaczyć ładunek - np. "góra/dół", "ostrożnie", "ładunek kruchy", jeśli to konieczne.

To podstawy, które zwiększają bezpieczeństwo przewozu i chronią towar przed uszkodzeniem.  Natomiast zamocowanie ładunku na pojeździe przez zastosowanie pasów transportowych, lin, mat antypoślizgowych oraz równomierne rozłożenie ciężaru to już zadanie kierowcy. Dowiedz się więcej na temat zabezpieczenia ładunku.

Jakie dokumenty są potrzebne przy przewozach międzynarodowych?

Podstawowym dokumentem do transportu międzynarodowego jest list przewozowy CMR - jest to dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, zawiera dane nadawcy, odbiorcy, przewoźnika i opis ładunku. Dodatkowo przy imporcie/exporcie:

  • Faktura handlowa - dowód zakupu/sprzedaży towaru.
  • Specyfikacja ładunku (packing list) - opisująca szczegółowo zawartość przesyłki.
  • Dokumenty celne - tj. deklaracja eksportowa (EX), odprawa tranzytowa (T1), EORI.
  • Ubezpieczenie cargo (jeśli wymagane) - dodatkowa ochrona ładunku na czas transportu.
  • Inne dokumenty specjalne - np. certyfikaty sanitarne, ADR (dla towarów niebezpiecznych).

Case study

Przewóz palet z elektroniką z Polski do Czech

Klient: Dystrybutor sprzętu elektronicznego z Wrocławia

Zlecenie: Przewóz 20 palet z drobną elektroniką do magazynu niedaleko Pragi

Trasa: Wrocław - Praga (ok. 300 km)

Typ transportu: LTL (transport drobnicowy)

Środek transportu: Standardowa naczepa typu firanka

Wyzwania: 

Konieczność dostawy w konkretnym oknie czasowym

Delikatny ładunek - wymagane więc było odpowiednie zabezpieczenie i ostrożny załadunek

Rozwiązanie: 

Ładunek został odpowiednio zapakowany (przez nadawcę), następnie zabezpieczony przez kierowcę pasami oraz matami antypoślizgowymi. A spedytor dokładnie zaplanował trasę i uzgodnił dostawę z magazynem odbiorcy, aby uniknąć opóźnień.

Efekt: 

Dostawa palet dotarła planowo i bez uszkodzeń, a Klient docenił sprawną komunikację i terminowość. Realizujemy dziesiątki podobnych zleceń na transport paletowy w ciągu każdego tygodnia.

 

Uzyskaj bezpłatną ofertę transportu już teraz!

tel.52 584 85 83 / 52 525 60 41 email: sawpol@eu-transport.pl

Zadzwoń, wyślij wiadomość e-mail lub wypełnij formularz kontaktowy poniżej!

 

ikona wysyłki formularza kontaktowego do wyceny transportu

ikona darmowej wyceny transportu towarowego

 

Mini-słowniczek pojęć branżowych:

  1. „just in time” - system (JIT) oznacza dostarczanie materiałów, towarów lub komponentów dokładnie na czas - wtedy, gdy są potrzebne - nie wcześniej, nie później. Ma to na celu graniczenie kosztów magazynowania i zwiększenie efektywności produkcji lub dostaw.
  2. transport kombinowany - to rodzaj transportu, który wykorzystuje różne środki transportu (np. drogowy, kolejowy, morski).
  3. FTL - (Full Truck Load) oznacza transport całopojazdowy, czyli taki, w którym cała przestrzeń ładunkowa pojazdu jest zarezerwowana dla jednego nadawcy. Ładunek nie jest dzielony z innymi przesyłkami.
  4. LTL - (Less Than Truck Load) to transport drobnicowy, czyli taki, w którym ładunek nie zajmuje całej przestrzeni pojazdu i jest przewożony razem z przesyłkami innych nadawców.

Źródła:

  • pgt.pl
  • logistyka360.pl
  • lorry.pl
  • spelog.pl

Świadczymy transport międzynarodowy dowolnymi naczepami typu: