Transport drogowy jest wygodny, szybki i stosunkowo niedrogi, ale odpowiada za generowanie największej ilości gazów cieplarnianych w Europie. Jakie działania warto wdrożyć, aby zminimalizować ślad węglowy i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju transportu drogowego?
Wpływ transportu na środowisko – największe wyzwania dla planety
Samochody ciężarowe umożliwiają sprawne przewożenie różnego rodzaju towarów na bardzo duże odległości. Jednak ich obecność na drogach nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne. Ciężkie pojazdy uszkadzają infrastrukturę, zużywają dużo paliwa i przyczyniają się do emisji spalin, które mają negatywny wpływ na jakość powietrza oraz przyspieszają zmiany klimatyczne.
Ze sprawozdania EEA (Europejskiej Agencji Środowiska) na temat transportu i środowiska z 2021 r. wynika, że ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z czego transport drogowy odpowiada za 71,7% CO2 trafiającego do atmosfery, a aż 27,1% zanieczyszczeń z tej puli tworzą samochody ciężarowe o dużej nośności i autobusy.
Sprawozdanie EEA na temat transportu i środowiska z 2021 r. (źródło: eea.europa.eu)
Jednocześnie transport jest jedynym sektorem, w którym emisje gazów cieplarnianych wzrosły w ciągu ostatnich 30 lat aż o 33,5%, co prawdopodobnie wynika z dynamicznego wzrostu liczby pojazdów na drogach, intensyfikacji transportu towarowego oraz zwiększonego zapotrzebowania na szybkie dostawy w sektorze e-commerce.
Eksperci alarmują, że bez podjęcia stanowczych działań w kierunku dekarbonizacji transportu, trudno będzie osiągnąć cele klimatyczne i zapobiec katastrofalnym skutkom globalnego ocieplenia.
Czym jest ekologiczny transport ciężarowy?
Ekologiczny transport ciężarowy to odpowiedź na rosnącą potrzebę ograniczenia negatywnego wpływu branży transportowej na środowisko. Aby zredukować emisje CO2 i osiągnąć neutralność klimatyczną zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, do 2050 roku konieczne jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 90% w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Właśnie dlatego firmy transportowe są coraz bardziej zainteresowane wdrażaniem innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań, które pozwolą im sprostać tym ambitnym celom i jednocześnie utrzymać konkurencyjność na rynku.
Technologie, które przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 to między innymi:
- Flota spełniająca normy Euro 6. Silniki tych pojazdów wyposażone są w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, takie jak filtry cząstek stałych i katalizatory SCR, które skutecznie ograniczają emisję szkodliwych spalin. Flota Euro 6 emituje znacznie mniej CO2 w porównaniu do starszych pojazdów.
- Pojazdy elektryczne. Są zasilane energią elektryczną z baterii, nie emitują spalin i charakteryzują się wydajną i cichą pracą. Idealne do transportu miejskiego i na krótszych dystansach, ich zasięg stale rośnie dzięki rozwojowi technologii baterii i stacji szybkiego ładowania.
- Pojazdy hybrydowe. Łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, a podczas hamowania odzyskuje energię, którą można ponownie wykorzystać.
- Pojazdy zasilane LNG (ciekłym gazem ziemnym). Emitują mniej CO2, tlenków azotu i cząstek stałych w porównaniu do pojazdów z silnikami Diesla. LNG zyskuje coraz większą popularność w transporcie ciężarowym ze względu na rozbudowującą się infrastrukturę stacji tankowania.
- Pojazdy zasilane HVO (uwodornionymi olejami roślinnymi). HVO to biopaliwo drugiej generacji, które może być stosowane w istniejących silnikach Diesla bez konieczności ich modyfikacji. Charakteryzuje się znacząco niższą emisją CO2 w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego.
Alternatywą dla tradycyjnego oleju napędowego w transporcie ciężarowym może stać się także ciekły wodór. Na temat przyszłości tego paliwa w artykule Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych powiedziano:
„Wodór jako paliwo trakcyjne w transporcie profesjonalnym wydaje się być obecnie najlepszą alternatywą dla oleju napędowego. Podobnie jak on może zapewnić stosunkowo długie dystanse i krótkie czasy tankowania. Poza tym w pojazdach ciężarowych łatwiej jest zagospodarować przestrzeń na potrzeby ogniw paliwowych i zbiorników na wodór, niż w przypadku pojazdów osobowych” – prof. Marcin Ślęzak, Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego
Aby tak się stało, konieczne jest pozyskiwanie wodoru w sposób ekologiczny i nieenergochłonny oraz wybudowanie sieci punktów tankowania tym paliwem.
Nowoczesne rozwiązania w transporcie ekologicznym
W transporcie ekologicznym stosuje się również inne rozwiązania, które mają na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne, takie jak:
- Optymalizacja tras – planowanie tras z uwzględnieniem natężenia ruchu, utrudnień i ograniczeń dla pojazdów ciężarowych pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin.
- Eco-driving – szkolenia dla kierowców z zakresu ekonomicznej i ekologicznej jazdy.
- Aerodynamiczne naczepy – zastosowanie spoilerów, owiewek i innych rozwiązań aerodynamicznych zmniejsza opór powietrza, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
- Opony o niskich oporach toczenia – specjalne opony o zmniejszonym oporze toczenia, które poprawiają efektywność energetyczną pojazdów.
- Wdrożenie przewozów intermodalnych – czyli wykorzystanie więcej niż jednego środka transportu, np. drogowego, kolejowego i morskiego, do przewozu towarów w ramach jednego łańcucha dostaw. Transport intermodalny pomaga zoptymalizować koszty, skrócić czas dostawy i zmniejszyć negatywny wpływ transportu na lokalne ekosystemy.
Zrównoważony transport ciężarowy to nie tylko wyraz troski o środowisko, ale także inwestycja w przyszłość branży.
Sukcesem ekologistyki jest współpraca firm transportowych z producentami i odbiorcami w celu optymalizacji tras i minimalizacji pustych przebiegów. Przykładem może być platforma internetowa, która łączy firmy mające wolne miejsce w swoich ciężarówkach z firmami potrzebującymi transportu lub transport drobnicowy, który umożliwia wysyłkę kilku palet w ramach jednego transportu. To rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają wystarczającej ilości towaru, aby zapełnić całą ciężarówkę.
Inne przykłady ekologistyki to:
- Wykorzystanie zaawansowanych systemów telematycznych do monitorowania pojazdów i optymalizacji stylu jazdy kierowców.
- Inwestowanie w infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania pojazdów na LNG.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i instytucjami naukowymi w celu wymiany doświadczeń i wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych w zakresie ekologicznego transportu.
- Transparentne informowanie klientów i kontrahentów o podejmowanych działaniach na rzecz ochrony środowiska.
Dlaczego warto inwestować w ekologiczny transport?
Ekologia transportu to dziedzina, która bardzo prężnie się rozwija. Z wdrożenia ekologii w logistyce płynie wiele korzyści. Najważniejsze z nich to:
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych, co ma kluczowe znaczenie w walce ze zmianami klimatu.
- Poprawa jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji spalin, zwłaszcza tlenków azotu i pyłów zawieszonych.
- Ograniczenie hałasu, ponieważ pojazdy elektryczne i hybrydowe są znacznie cichsze od tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi.
- Mniejsze zużycie zasobów naturalnych, a także zachęta do stosowania materiałów pochodzących z recyklingu.
- Niższe koszty operacyjne – pojazdy o niskim zużyciu paliwa oraz optymalizacja tras pozwalają na znaczące oszczędności.
- Spełnianie wymogów prawnych – ekologiczne rozwiązania pomagają dostosować działalność do coraz bardziej rygorystycznych regulacji w zakresie ochrony środowiska.
- Lepszy wizerunek firmy – inwestowanie w zrównoważony rozwój wzmacnia reputację przedsiębiorstwa.
- Wsparcie innowacyjności, dostęp do nowych rynków i możliwości biznesowych.
- Przygotowanie na przyszłość – firmy, które już teraz inwestują w ekologiczne rozwiązania, budują przewagę konkurencyjną na rynku, zwiększają swoją elastyczność i gotowość do wdrożenia dalszych, proekologicznych rozwiązań.
- Innowacje i rozwój technologiczny – inwestycje w ekologiczny transport napędzają rozwój innowacyjnych technologii, tworząc nowe miejsca pracy stymulujące gospodarkę.
Sawpol – lider w zrównoważonym transporcie drogowym
Sawpol od lat wyznacza standardy w zakresie ekologii i innowacji w transporcie drogowym. Dysponujemy nowoczesną flotą pojazdów oraz wdraża zaawansowane systemy zarządzania transportem, które optymalizują trasy i minimalizują zużycie paliwa.
Priorytetem naszej firmy jest także edukacja kierowców w zakresie eco-drivingu i bezpieczeństwa. Sawpol z pełnym zaangażowaniem realizuje strategię zielonej logistyki, udowadniając, że ekologia i efektywność mogą iść w parze. Dzięki temu nie tylko zmniejszamy nasz ślad węglowy, ale także wzmacniamy swoją pozycję jako odpowiedzialnego partner w branży transportowej.
Jak firmy mogą zacząć wdrażać ekologiczne rozwiązania?
Wdrożenie ekologicznych środków transportu wymaga przeprowadzenia dokładnego audytu, zapoznania się z potrzebami firmy, a także modernizacji floty oraz systemów zarządzania. Istnieje wiele instytucji i programów, które wspierają transport z niską emisją CO2. Są to na przykład:
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) – oferuje dofinansowania na zakup ekologicznych pojazdów, budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i inne inwestycje proekologiczne w transporcie (oficjalna strona: https://www.nfosigw.gov.pl/).
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska – wdraża politykę klimatyczną i programy wspierające zrównoważony transport (oficjalna strona: https://www.gov.pl/web/klimat).
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – zarządza funduszami unijnymi na rozwój infrastruktury transportowej, w tym projektów związanych z ekologicznym transportem (oficjalna strona: https://www.cupt.gov.pl/).
- Instytut Transportu Samochodowego (ITS) – prowadzi badania i analizy w zakresie transportu, w tym dotyczące ekologicznych rozwiązań (oficjalna strona: https://www.its.waw.pl/).
- Program „Mój Elektryk” – oferuje dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych dla osób prywatnych i firm.
- Fundusze Europejskie na infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych – wspierają rozwój sieci stacji ładowania.
Ekologiczny transport ciężarowy – poznaj ofertę Sawpol
Nasza firma oferuje kompleksowe usługi transportowe, które są ukierunkowane na optymalizowanie tras i minimalizowanie kosztów transportu drogowego.
Stopniowo wdrażamy do naszej oferty ekologiczne rozwiązania i dbamy o to, aby nasza działalność była zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju. Korzystamy z nowoczesnych technologii, które pozwalają ograniczyć emisję spalin, redukować zużycie paliwa oraz efektywnie zarządzać flotą. Dzięki temu możemy oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko.
Niezależnie od tego, czy interesuje Cię transport krajowy, czy też transport międzynarodowy, nasza firma gwarantuje terminowość, bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość usług. Zamów bezpłatną wycenę usługi i zadbaj o przyszłość swojej firmy już dziś!
Bibliografia
- Raport „Najwyższy czas na zmiany w sektorze”, oficjalna strona internetowa EEA, URL: https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-2022/artykuly/najwyzszy-czas-na-zmiany-w (dostęp 20.12.2024).
- Raport „Emisje CO2 z samochodów: fakty i liczby (infografiki)”, oficjalna strona internetowa Parlamentu Europejskiego, URL: https://www.europarl.europa.eu/topics/pl/article/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografiki (dostęp 20.12.2024).
- Raport: Transport drogowy w Polsce 2023, centrum analiz SpotData, URL: https://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2023/07/raport-transport-drogowy-w-polsce-2023.pdf (dostęp 20.12.2024).
- Marteklas, „Cyfryzacja jest drogą do zielonego transportu. Wywiad z Simonem Kurbielem”, w: Portal Focus.pl, URL: https://www.focus.pl/artykul/cyfryzacja-jest-droga-do-zielonego-transportu-wywiad-z-simonem-kurbielem (dostęp 20.12.2024).
Zdjęcie tytułowe: Obraz autorstwa Obraz Gerd Altmann / Pixabay