dokument CMR w drogowym transporcie międzynarodowym

Jednym z najważniejszych dokumentów dla przewoźników międzynarodowych jest Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, zwana Konwencją CMR. Jakie zasady wprowadza ta umowa i jak wpływa na międzynarodowy transport drogowy?

Konwencja CMR – główne założenia

Konwencja CMR została podpisana w Genewie w 1956 roku; od tego czasu ratyfikowało ją łącznie 55 krajów. Są to głównie kraje europejskie, ale także kilka państw z Azji i Afryki. 

Celem powstania tej regulacji jest:

  • ujednolicenie przepisów dotyczących transportu drogowego, 
  • usprawnienie procesów związanych z handlem międzynarodowym oraz 
  • zminimalizowanie ewentualnych sporów.

Konwencja CMR wprowadza:

  • jednolity system prowadzenia dokumentacji,
  • jasne zasady dotyczące odpowiedzialności przewoźnika,
  • obowiązki nadawcy,
  • procedury zgłaszania roszczeń oraz ustalania wysokości odszkodowania w przypadku uszkodzenia lub utraty towaru,
  • zasady dotyczące sporów.

CMR to nie tylko zbiór przepisów, ale także narzędzie, które ułatwia współpracę międzynarodową i przyczynia się do rozwoju handlu. Dzięki ujednoliconym zasadom firmy transportowe mogą swobodnie działać na terenie wielu krajów, a przedsiębiorcy mogą mieć pewność, że ich towary bezpiecznie dotrą do celu w wyznaczonym terminie.

Kiedy obowiązuje konwencja CMR?

Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów ma zastosowanie jedynie w przypadku zarobkowego transportu towarów w relacjach międzynarodowych. Oznacza to, że przepisy Konwencji CMR obowiązują tylko wtedy, gdy:

  • punkt przyjęcia towaru i punkt docelowy znajdują się dwóch różnych krajach,
  • przynajmniej z jeden z tych krajów ratyfikował Konwencję CMR,
  • transport jest wykonywany na podstawie umowy przewozu samochodami, naczepami, przyczepami i pojazdami członowymi.

Nie wszystkie rodzaje przewozów są objęte Konwencją CMR. Transport nie podlega tym przepisom w 3 sytuacjach:

  • gdy jest realizowany na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych,
  • w przypadku przewożenia zwłok,
  • w przypadku przewozów mienia przesiedlenia.

Konwencji CMR nie stosuje się również do umowy spedycji, czyli takiej, której istotą nie jest wykonywanie przewozu, a jedynie jego organizacja.

List przewozowy CMR – kluczowy dokument w międzynarodowym transporcie drogowym

Zgodnie z zapisami Konwencji CMR dowodem zawarcia umowy przewozu jest list przewozowy. Pełni on kluczową funkcję w międzynarodowych usługach transportowych. Przede wszystkim stanowi dowód zawarcia umowy oraz konieczności wywiązania się z określonych warunków przewozu przez przewoźnika. 

List przewozowy CMR zawiera istotne informacje dotyczące przewożonego ładunku, takich jak:

  • rodzaj towaru,
  • ilość towaru i jego wagę brutto,
  • miejsce nadania i odbioru,
  • dane nadawcy, odbiorcy i przewoźnika.

Dokument CMR pełni także funkcję zabezpieczenia prawnego dla stron umowy, ponieważ na jego podstawie można dochodzić roszczeń w przypadku uszkodzenia, utraty lub opóźnienia dostawy towaru. Ten dokument stanowi potwierdzenie dla nadawcy, że wydał towar przewoźnikowi, który dalej powinien przekazać go do rąk odbiorcy. Przewoźnik po wykonaniu transportu także jest zobowiązany do potwierdzenia w liście, że został on dostarczony we wskazane w umowie miejsce.

Konwencja CMR dokładnie określa, jakie informacje powinien zawierać list przewozowy oraz wskazuje, ile listów ma zostać sporządzonych.

Dokument CMR jest wystawiany w 4 oryginalnych egzemplarzach:

  • jeden zostaje u nadawcy,
  • drugi towarzyszy ładunkowi i jest wydawany odbiorcy wraz z towarem,
  • trzeci i czwarty pozostaje u przewoźnika.

Dzięki temu każda ze stron dysponuje dokumentem o identycznej treści potwierdzającym zawarcie umowy.

Ustandaryzowany wzór dokumentu CMR w 4 egzemplarzach: dla nadawcy, odbiorcy, przewoźnika i do celów statystycznych

Odpowiedzialność przewoźnika – za co odpowiada firma transportowa w przypadku problemów z dostawą towaru?

Konwencja CMR precyzyjnie określa odpowiedzialność przewoźnika za rzetelną realizację usługi transportowej. Zadaniem przewoźnika jest niedopuszczenie do wystąpienia takich sytuacji jak:

  • opóźnienie dostawy,
  • uszkodzenie całkowite lub częściowe towaru podczas transportu,
  • zaginięcie towaru w okresie między jego przyjęciem a wydaniem odbiorcy,
  • zaniedbania pracowników oraz innych osób, z których usług korzysta przewoźnik, aby przewieźć towary do miejsca docelowego.

Wady wynajętego pojazdu używanego do realizacji przewozu nie zwalniają przewoźnika z odpowiedzialności za rzetelne wykonanie usługi.

Istnieją jednak pewne okoliczności, które mogą wyłączać winę przewoźnika. Należą do nich wady własne towaru, wina innej osoby niezwiązanej z realizacją przewozu oraz okoliczności, których nie da się uniknąć lub im zapobiec. W przypadku wystąpienia sporu przewoźnik musi udowodnić, że nie jest odpowiedzialny za daną sytuację.

Roszczenia i postępowanie reklamacyjne w ramach Konwencji CMR

Konwencja CMR określa również, jakie są terminy i procedury zgłaszania roszczeń w przypadku szkód. Dzięki temu zarówno firmy transportowe, jak i ich klienci, dokładnie wiedzą, co mogą zrobić w sytuacjach spornych, aby chronić swoje interesy.

Terminy zgłaszania roszczeń

  • Widoczne uszkodzenia lub częściowa utrata towaru – odbiorca musi zgłosić reklamację przewoźnikowi niezwłocznie po odbiorze towaru, a najpóźniej w momencie dostawy. Po odbiorze towaru, kiedy dokument CMR jest już podpisany przez odbiorcę (bez wpisanych uwag o uszkodzeniu towaru) odbiorca ściąga odpowiedzialność z przewoźnika za ewentualne uszkodzenia na siebie.
  • Opóźnienie dostawy – czas na zgłoszenie roszczenia wynosi 21 dni od daty dostawy.
  • Przedawnienie roszczeń – zgodnie z art. 32 Konwencji CMR roszczenia przewozowe ulegają przedawnieniu po upływie jednego roku od dnia wydania towaru lub od daty, kiedy towar powinien zostać wydany. Jeśli szkoda została spowodowana umyślnym działaniem lub rażącym niedbalstwem przewoźnika, termin przedawnienia ulega wydłużeniu i wynosi 3 lata.

Skuteczne dochodzenie roszczeń wymaga przedstawienia takich dokumentów jak: list przewozowy dokument CMR,, protokół szkody, faktury i korespondencję z przewoźnikiem.

Konwencja CMR a ubezpieczenie przewozu

Konwencja CMR ogranicza odpowiedzialność przewoźnika do 8,33 SDR (Special Drawing Rights, czyli specjalnych praw ciągnienia) za kilogram masy brutto towaru. Oznacza to, że w wielu przypadkach wartość odszkodowania może być znacznie niższa od rzeczywistej wartości towaru.

Aby uniknąć dużych rozbieżności przy wypłacie odszkodowania, firma może wykupić ubezpieczenie transportowe, które pozwala pokryć pełną wartość towaru, a nie tylko kwotę wynikającą z ograniczeń CMR.

Wybierając nasze usługi spedycyjne i transportowe, masz pewność, że Twoje towary są odpowiednio zabezpieczone na każdym etapie transportu oraz dobrze ubezpieczone na wypadek różnych nieprzewidzianych zdarzeń.

Sawpol – kompleksowe usługi transportowe i spedycyjne zgodne z konwencją CMR

Dla naszych klientów przygotowaliśmy kompleksową ofertę usług transportowych i spedycyjnych, która obejmuje transport międzynarodowy w wielu popularnych kierunkach. Realizujemy zlecenia dotyczące transportu specjalistycznego, całopojazdowego, niskopodwoziowego, ponadgabarytowego i paletowego – a wszystko to zgodnie z konwencją CMR. 

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami jeszcze dziś, aby poznać więcej szczegółów. Zapraszamy!

ikona wysyłki formularza kontaktowego do wyceny transportu

ikona darmowej wyceny transportu towarowego

Świadczymy transport międzynarodowy dowolnymi naczepami typu: