Dopuszczalny nacisk na osi w transporcie ciężarowym

Wyróżniamy wiele zagadnień transporcie drogowym rzeczy, które należy spełnić, aby móc bezpiecznie i sprawnie przewieźć ładunek. Całkowita masa ładunku przygotowywanego do transportu to nie jedyna kwestia jaką musimy wiedzieć. Należy również mieć świadomość jakie są dopuszczalny nacisk na osi naczepy w pojazdach ciężarowych. Jest to niezaprzeczalnie bardzo ważna informacja w procesie lokowania towaru na naczepie. Nic więc dziwnego, że właśnie to zagadnienie cieszy się sporym zainteresowaniem osób, które planują realizację zlecenia na transport ciężarowy.

dopuszczalny nacisk na osi w aucie ciężarowym

Zrozumienie pojęcia dopuszczalnego nacisku na osi

Pojęcie dopuszczalnego nacisku na osi odnosi się do maksymalnej wartości siły, jaką oś pojazdu może wytrzymać bez uszkodzenia konstrukcji czy drogi. Wartość ta jest istotna dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony infrastruktury drogowej. W dalszej części artykułu omówimy definicję dopuszczalnego nacisku na osi, sposób obliczania nacisku pojedynczej osi oraz różnice między naciskiem na oś pojedynczą a oś napędową.

Definicja dopuszczalnego nacisku na osi

Dopuszczalną wartość nacisku na osi można zdefiniować jako maksymalną siłę, jaką oś pojazdu może przenosić na drogę bez negatywnego wpływu na jej stan techniczny oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wartości dopuszczalnego nacisku na osi są określane przez przepisy prawa oraz normy techniczne, które uwzględniają m.in. rodzaj pojazdu, jego masę oraz konstrukcję osi.

Jak oblicza się nacisk pojedynczej osi?

Obliczenie nacisku pojedynczej osi polega na podzieleniu masy całkowitej pojazdu przez liczbę osi. W przypadku oś pojedyncza, nacisk na nią wynosi połowę masy całkowitej pojazdu. Natomiast w przypadku pojedynczej osi napędowej, nacisk na nią może być większy, gdyż oś napędowa przenosi siłę napędową na drogę, co może powodować dodatkowe obciążenie.

Różnice między naciskiem na oś pojedynczą a oś napędową

Nacisku osi pojazdu i nacisk osi napędowej różnią się ze względu na funkcje, jakie pełnią w pojazdach. Oś pojedyncza służy głównie do przenoszenia masy pojazdu na drogę, podczas gdy oś napędowa, oprócz przenoszenia masy, odpowiada także za przeniesienie siły napędowej na drogę. W związku z tym, nacisk na oś napędową pojazdu może być większy niż na oś pojedynczą, co wpływa na dopuszczalne wartości nacisku na osi oraz na wymagania dotyczące konstrukcji osi napędowych.

Normy nacisku na osi

Standardy w tym zakresie są jasno opisane przez specjalistów w tej dziedzinie. Według oficjalnego źródła ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA TRANSPORTU DROGOWEGO RZECZY Nacisk na osi nie może przekraczać w przypadku:

  • pojedynczej osi napędowej – 10 t;
  • podwójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:

mniej niż 1 m (d < 1,0) – 11 t,

pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) – 16 t,

pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) – 18 t,

1,8 m lub więcej (1,8 ≤ d) – 20 t;

  • potrójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) między osiami składowymi:

1,3 m i mniej niż 1,3 m (d ≤ 1,3) – 21 t,

– pomiędzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d ≤ 1,4) – 24t;

  • podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami składowymi:

mniej niż m (d < 1,0) – 11,5 t,

pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) – 16 t,

 pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) – 18 t albo 19 t, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne , albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t.”

Maksymalny nacisk na oś naczepy

Jest to niewątpliwie istotnym zagadnieniem w bezpiecznym transporcie towarów. Przy czym warto również podkreślić, że pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony powinny mieć zamontowane „homologowane osłony boczne zapobiegające dostaniu się niechronionego uczestnika ruchu drogowego między osie tego pojazdu.”

Dobrze wiemy jakie są normy jeśli chodzi o dopuszczalny nacisk na oś w autach ciężarowych.

Jak nacisk na osi wpływa na transport ponadnormatywny?

Transport ponadnormatywny to przewóz ładunków o wymiarach lub masie przekraczających dopuszczalne normy dla transportu drogowego. W takim przypadku, nacisk na osi ma kluczowe znaczenie, gdyż wpływa na wymiary i przejazd pojazdów przewożących ładunki ponadnormatywne. Przekroczenie dopuszczalnego nacisku na oś może prowadzić do uszkodzenia infrastruktury drogowej oraz zwiększenia ryzyka wypadków drogowych. Dlatego też, transport ponadnormatywny wymaga specjalnych zezwoleń oraz odpowiedniego przygotowania pojazdów, tak aby nacisk na osi był odpowiednio rozłożony i nie przekraczał dopuszczalnych wartości.

Bezpieczny transport ładunków

Przestrzeganie dopuszczalnego nacisku na osi jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony infrastruktury drogowej. Przekroczenie tego parametru może prowadzić do uszkodzeń dróg, zwiększenia ryzyka wypadków oraz nałożenia kar finansowych na przewoźników. Dlatego też, zarówno przewoźnicy, jak i kierowcy powinni być świadomi obowiązujących przepisów oraz odpowiednio dostosowywać swoje pojazdy i ładunki do dopuszczalnych wartości nacisku na osi.

Oferujemy sprawny i bezpieczny transport towarów jak i transport maszyn po całej Polsce, w większości krajów europejskich oraz krajów skandynawskich. Działając w branży TSL już od 2004 roku zdobyliśmy w tej dziedzinie ogromne doświadczenie. Zlecając swój transport profesjonalistom nie musisz martwić się o dokumentację transportową, odprawy celne czy przepisy prawne. Sprawdź naszą firmę!

Zobacz również:

Transport drobnicowy

 

Świadczymy transport międzynarodowy dowolnymi naczepami typu: