Wpływ pandemii COVID-19 na logistykę

Stan epidemiologiczny w związku z panującym wirusem COVID-19 ma znaczący wpływ na logistykę i całą branżę TSL. Ilość zleceń na transport ciężarowy w Europie znacznie spadła w związku z blokadą pandemiczną. Spowodowały to opóźnienia na granicach, kwarantanny kierowców, wahania popytu i ogólna zmienność przepisów. Analizując bieżące dane dotyczące zrealizowanych przez nas przewozów oraz biorąc pod uwagę informację od partnerów, określiliśmy panujące tendencję spadkowe. Widać, że wpływ koronawirusa na logistykę jest spory.

Spowolnienie przemysłu

Niektóre sektory zostały mocno dotknięte od czasu rozpoczęcia obostrzeń, mających zwolnić rozprzestrzenianie się wirusa. Szczególnie we Francji, Hiszpanii, Włoszech oraz w krajach Beneluksu, gdzie skutecznie zamknięto niektóre mniej istotne sektory. Dane pokazują ponad 50% mniej ruchu ciężarówek w Hiszpanii na początku kwietnia, 46% we Francji i 37% we Włoszech w ubiegłym tygodniu w porównaniu z okresem sprzed kryzysu.

Produkcja motoryzacyjna w Europie spadła o ponad 50%, drewno o 25%, a budownictwo o około 20%. Dostrzegalne są pierwsze oznaki niewielkiego odbicia, w związku z tym, że niektóre fabryki zaczynają wznawiać działalność. Mniej ciężarówek wyruszało w podróż w przeciągu tygodnia, często wracały one również na pusto. Natomiast po Świętach Wielkanocnych dało się zauważyć poprawę.

logistyka

Opóźnienia transgraniczne

Niestety puste powroty nie oznaczają jednak płynniejszego przejazdu przez granice. Czas przekraczania granicy jest nadal o 26% dłuższy niż w zwykłym okresie poprzedzającym podniesienie granic i wznowienie kontroli.

Przykładowo kilka dni temu na przejściu granicznym Niemcy → Szwajcaria, czas oczekiwania osiągał maksymalnie ok. 4 godziny, Bułgaria → Rumunia około 3 godziny, Austria → Węgry około 2 godziny. Nie są to jednak tak przerażające dane jak wyglądała sytuacja po 16 marca w Polsce, kiedy to można było dostrzec 100 kilometrowe korki do przejść granicznych. W tym tygodniu średnia czasów przekraczania granicy w całej Europie była o 60% wyższa niż normalnie. Podczas gdy granice stanowią nieznaczne utrudnienia, dostawy krajowe były wykonywane szybciej, dzięki mniejszemu ruchu na drogach.

transport drogowy

Trudności przedsiębiorstw przewozowych

Niektórzy przewoźnicy wycofują się chwilowo z rynku, ponieważ poziomy cen nie są zrównoważone. Tendencję tę wspierają dofinansowania rządowe na całym kontynencie dla borykających się z problemami przedsiębiorstw. Dzięki czemu niekiedy bardziej optymalne jest tymczasowe zamknięcie części przedsiębiorstwa niż konkurowanie z zawrotnymi cenami panującymi obecnie na rynku.

Firmy, które świadczą usługi transportowe zostały postawione przed wieloma utrudnieniami. Wszystko to przyczynia się do zmniejszenia liczby wyruszających w trasy samochodów ciężarowych. A dodatkowym utrudnieniem są obowiązkowe kwarantanny dla kierowców w niektórych krajach oraz przepisy takie jak we Francji, które zezwalają pracownikom na niestawianie się w pracy, gdy nie czują się w niej bezpiecznie i obawiają się zarażenia.

Logistyka a koronawirus

Jak pokazuje ostatni miesiąc, sytuacja w transporcie ciężarowym nadal jest niestabilna. Wpływ koronawirusa na logistykę jest duży, a jej skutki różnią się znacznie w zależności od regionu w jakim znajdują się konkretne firmy. Panujące realia pokazują jak ważne jest śledzenie na bieżąco danych, sytuacji i wprowadzanych zmian. Tak by móc podejmować dobre decyzje i lepiej planować działania kiedy prowadzimy firmę.

firma transportowa

Aktualne informacje o czasie przekraczania granic

Udostępniamy link do przydatnej mapki z informacjami o utrudnieniach i czasie oczekiwania pojazdów ciężarowych na poszczególnych granicach na terenie całej Europy oraz Skandynawii w czasie rzeczywistym: https://covid-19.sixfold.com/

Dostępne są tu informację o warunkach jakie panują na granicach, między innymi o czasie oczekiwania ciężarówek czy długość kolejki do przejść granicznych. Są to bardzo istotne informacje szczególnie dla logistyków i spedytorów, przy planowaniu tras.

 

Zobacz również:
Koronawirus a transport ciężarowy



Świadczymy transport międzynarodowy dowolnymi naczepami typu: